czwartek, 17 listopada 2022

"Ocalona z Auschwitz. Pójdę za tobą na koniec świata" Nina Majewska-Brown

 7/10


     Literatura obozowa jest niezwykle bliska mojemu sercu. Przeczytałam mnóstwo książek o tej tematyce i myślałam, że już żadna opowieść mnie nie zaskoczy. Myliłam się. Nina Majewska-Brown w "Ocalonej z Auschwitz" opowiedziała historię inną niż te, które znam.

     Franciszka i Wawrzyniec Kuligowie wraz z dziećmi, mamą kobiety i ciotką miszkają we wsi nieopodal obozu koncentracyjnego w Auschwitz. Często słyszą syreny, które oznaczają, że króryś z więźniów uciekł. Modlą się wtedy żeby nie zapukał do ich drzwi z prośbą o pomoc, bo mogłoby się to skończyć dla nich tragicznie. Niestety pewnego dnia do domu Kuligów trafia Jan Nowaczek, któremu udało się wyrwać z niemieckiego piekła. Pomimo rozterek, rodzina pomaga zbiegowi. W nocy Wawrzyniec wyprowadza go ze wsi i wskazuje drogę do parafii, w której ksiądz udzieli mu pomocy i poprowadzu dalej.

     Mijają miesiące... Franciszka jest w ciąży i choć bieda zagląda w oczy, żyje im się w miarę spokojnie. Do momentu kiedy pod ich dom podjeżdża niemiecki samochód, z którego wysiada Jan Nowaczek. Wtedy zaczyna się prawdziwy koszmar. Ciężarna kobieta trafia fo obozu.

     Ta książka składa się z dwóch części. Do połowy autorka przedstawia historię Kuligów w formie powieści. Szczerze mówiąc, to zdziwiłam się kiedy do końca zostało mnóstwo kartek, a tu koniec. Jednak dalej autorka serwuje coś niezwykle ciekawego. Otóż są to m.in. relacje ludzi, którzy znali Franciszkę i Wawrzyńca. Doskonale zapamietali czym to młode małżeństwo musiało zapłacić za swoje dobre serce.

     Przeczytacie również o powstaniu KL Auschwitz-Birkenau i jego strukturze. Daty, wydarzenia i ogrom cierpienia więźniów - to wsztstko czyta się z zapartym tchem i bólem serca.

     Oczywiście opowiedziana przez autorkę historia jest prawdziwa. Wyjątkowo smutna, tragiczna i bolesna, ale równocześnie ukazująca niebywałą oodwagę i miłość. Talent literacki Niny Majewskiej-Brown jest niezaprzeczalny, więc książkę, pomimo trudnego tematu, czyta się niezwykle szybko. Nie pozostaje mi nic innego jak zachęcić Was do lektury. O Holokauście nigdy nie wolno nam zapomnieć. Czytajcie!

Wydawnictwo Świat Książki

Stron: 480

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz