poniedziałek, 4 grudnia 2023

"Śniadanie z Seneką. Nauki stoików na dzisiejsze czasy" David Fideler

 3/10


     Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. David Fideler zwykle spędza je z mądrościami jednego z najsłynniejszych stoików. Książka "Śniadanie z Seneką. Nauki stoików na dzisiejsze czasy" jest rezultatem tych "spotkań".

     Bez owijania w bawełnę napiszę, że ten poradnik (nie wiem jakiej innej nazwy mogłabym użyć na określenie tego "dzieła") zmęczył mnie i znudził do granic możliwości. Może dlatego, że znam filozofię stoików, a może sprawił to styl i płytkość przemyśleń autora. Oczywiście zabrałam się do czytania z nadzieją na coś wyjątkowego. Jednak z tyłu głowy miałam myśl, że jest ona złudna. Do zapamiętania na przyszłość: należy ufać swojej intuicji.

    Jeśli miałabym wybrać rozdział najlepszy z najgorszych, to byłby ten pt. "Jak przestać się zamartwiać i uwolnić od niepokoju". Nie było w nim jednak nic specjalnie odkrywczego. Ciekawe są za to fragmenty ksiąg oraz listów Seneki, pisanych do przyjaciela Lucjusza. Zasługa autora jest tutaj tylko taka, że wybrał te cytaty i umieścił w swojej książce. Książce napisanej (moim zdaniem) niepotrzebnie, bo takich poradników na rynku jest mnóstwo. David Fideler chciał, napisał i na pewno znalazły się osoby, które zapałały miłością do tej lektury. Ja zdecydowanie do nich nie należę.

     Nie polecam "Śniadania z Seneką" i nie mam ochoty dłużej ciągnąć tematu. Przeczytajcie coś innego.

Wydawnictwo Muza

Stron: 320

Tytuł oryginału: Breakfast with Seneca. A Stoic Guide to the Art Living

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz