sobota, 9 grudnia 2023

"Sekty. Uwodziciele tłumów, fanatyczni wyznawcy i mechanizmy manipulacji" Max Cutler, Kevin Conley

 7/10


     Max Cutler i Kevin Conley, twórcy cotygodniowego podcastu Parcast, bijącego rekordy popularności, napisali reportaż. I ja jestem im bardzo wdzięczna, bo o ile podcastów słucham rzadko, o tyle książki na temat sekt nie mogłam sobie darować.

     W dziewięciu rozdziałach autorzy opowiedzieli o dziewięciu osobach, które powiodły za sobą tłumy. Charles Manson, Adolfo de Jesús Constanzo, Bhagwan Shree Rajneesh, Jim Jones, Roch Thériault, David Koresh, Keith Raniere, Credonia Mwerinde i Marshall Appelewhite byli przywódcami sekt. Zostali nimi, bo mieli do tego predyspozycje i manipulacja ludźmi nie stanowiła dla nich żadnego problemu.

     Książka, poza historią powstania, działania i zazwyczaj tragicznego końca sekt, zawiera coś, co interesowało mnie najbardziej. Jest to profil psychologiczny mistrzów w kontrolowaniu ludzkiego umysłu. Miejsce urodzenia i ich dzieciństwo miało ogromny wpływ na to, kim stali się w dorosłym życiu. Cechy wrodzone plus nabyte stworzyły mieszankę wybuchową. Każda z osób, która stala się przywódcą sekty to narcyz, psychopata i socjopata w jednym.

     Czytając "Sekty" zastanawiałam się, czy poszłabym ślepo za jakimś "guru". Doszłam do wniosku, że teraz na pewno nie, ale kiedy byłam młodsza... kto wie. W werbowaniu, najważniejsze jest trafienie nie tylko na podatną osobę, ale też na odpowiedni moment w jej życiu.

     O wszystkim tym i o wielu innych ciekawostkach dotyczących tego jakże ważnego tematu, przeczytacie w książce, którą szczerze polecam. Uprzedzam jednak, że wymaga dużego skupienia i warto robić przerwy między rozdziałami. Ja ich nie robiłam. W rezultacie mieszały mi się nazwiska i wydarzenia. Wy już wiecie co robić. Czytajcie!

Wydawnictwo Znak Literanova

Stron: 480

Tytuł oryginału: Cults: Inside the World's Most Notorious Groups and Understanding the People Who Joined Them

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz